Extraljus för din bil

Det tar tid att bygga ett perfekta extraljus. Vi vet, vi har ägnat 100 år åt forskning och teknik inom området, något som resulterat i starkare extraljus, unik teknik och ett försprång gentemot våra konkurrenter. Men även om tekniken i våra extraljus är avancerad är vår filosofi enkel: Du ska känna dig trygg och säker när du sitter i din bil. Oavsett om du kör genom piskande regn eller mörklagda landskap kan du lita på att våra extraljus håller vad de lovar.

När du väljer Hella sätter du inte vilket extraljus som helst på din bil. Du väljer en 100-årig historia, där varje framsteg lett till nya framsteg i jakten på perfektion.

Kunskap och prestanda låter sig inte kopieras så lätt.

Extraljus Hella Luminator Xenon. Detta ljus drivs av en Xenonlampa som ger ett mer vilsamt ljus för ögat. Det finns extraljus och det finns extraljus. Vid en första anblick kanske de ser ganska lika ut, men väl ute på vägarna är skillnaderna desto tydligare. Kunskap och prestanda låter sig helt enkelt inte kopieras så lätt. Ett bra extraljus ska tåla vattenstänk och vibrationer, stötar och skumpiga vägar, heta sommarköer och vinande snöstormar. Framför allt ska ett bra extraljus ge en optimal ljusbild, mil efter mil, år efter år. Först då är det ett extraljus som fungerar

Olika typer av extraljus

Fjärrljus

Ger en ljusbild med samma karaktär som vanligt helljus, men med större bredd och längre räckvidd. Fjärrljus är den vanligaste typen av extraljus och passar dig som färdas på omväxlande typer av vägar.

Extraljus Hella Jumbo 320 FF-0. Detta är ett halogenljus.Pencilbeamljus

Tack vare Hellas FF-teknik har pencilbeamstrålkastarna en bra bredd de första 200-300 meterna. Därefter smalnar ljuset av och blir mycket långtnående.

Dimljus

Dimljus är inte bara till för dimma. De är även utmärkta vid snöfall och kraftigt regn. Den speciella optiken ger ett brett och jämnt ljus på vägbanan, direkt framför bilen, med minsta möjliga egenbländning.

Xenon Extraljus

Xenonlampan kallas ibland även gasurladdningslampa. Xenonljus alstras av en ljusbåge i en glaskolv fylld med xenongas och ger ett mycket kraftigt ljus. Att tända ljusbågen kräver 25000 volt, men därefter förbrukar xenonlampan endast 35 watt. Trots det ger den cirka 2,5 gånger mer ljus än en 100 watts halogenlampa. Xenonlampan har ett dagljusliknande sken och är därför mer vilsamt för ögat än halogenljus och ger även en mer korrekt färgåtergivning.

Generellt om extraljus

Runt eller fyrkantigt
En rund strålkastare ger alltid mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel.

Siktsträcka
Om du kör i 100 km/h avverkar du 28 meter per sekund. I den farten får du 3 sekunder extra på dig att reagera för varje 100 meter du förlänger sikten. I dessa sammanhang är tre sekunder mycket lång tid.

Välj rätt glödlampor
Hur bra strålkastare du än väljer – med en undermålig glödlampa kommer de inte till sin rätt. Satsa på glödlampor från någon av de kända tillverkarna, även om de kanske kostar några kronor mer. Och kom ihåg, Watt är inte ett mått på hur mycket ljus en lampa ger, utan endast ett mått på energiförbrukningen.

Blått glas
Ett blåtonat glas gör att strålkastaren ger ett vitare, mer dagsljusliknande ljus, vilket är mer vilsamt för ögat.

E-godkännande
På alla bilar, lastbilar och bussar tagna i trafik efter 2005-01-01 måste samtliga extraljus vara E-godkända. E-märke och godkännandenummer skall finnas angivet på strålkastaren. Alla våra extraljus, utom pencilbeamstrålkastarna och ett par modeller av Luminator Xenon, är E-godkända.

Referenstal
På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, skall det på strålkastaren finnas angivet ett referenstal. I många länder har man en begränsning på hur stor summan av referenstalen på en bil får vara, det har vi inte i Sverige. Enkelt beskrivet så talar referenstalet om hur en strålkastare lyser. Med två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd men något smalare ljusbild. Tidigare har referenstal 37,5 varit det vanligast förekommande på fjärrstrålkastare i Sverige. Tack vare ändringar i ECE-reglementet är det nu möjligt att få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten.

Montera Extraljus

Behöver du hjälp att montera extraljus på din bil så kontakta någon av våra verkstäder. Du hittar en Autoexperten verkstad genom att söka i fältet till höger eller klicka här. De hjälper dig gärna med ditt extraljus.

Skriv ut

Inköpslista

Hitta verkstad / butik

Sök extraljus till din bil