Den återkommande mässan i Autoexpertens regi hålls nästa år för tredje gången. Arrangemanget har vuxit vid varje tillfälle och som nästa mötesplats har den rikstäckande butiks- och verkstadskedjan valt Friends Arena i Solna. - Vi är glada över att arrangera nästa Autoexperten Verkstadsmässa i arenan den 30-31 januari 2015. Den större ytan ökar möjligheterna att visa vår bredd för verkstäderna, berättar Cecilia Hellström, marknadskoordinator och ansvarig för mässan.

Huvudfokus med verkstadsmässan är att visa hur Autoexperten kan tillgodose bilverkstäders behov av produkter, tjänster och hela koncept.
En stor del av mässan består därför av verkstadsutrustning inklusive verktyg och specialverktyg för service och reparationer. Bland utställarna finns även ledande tillverkare av reservdelar, tillbehör och andra servicerelaterade produkter
och tjänster.

– Vid den senaste mässan byggde vi upp en autentisk och komplett bilverkstad i mässhallen. Vi lägger fokus på att vi är en verkstadskedja med ett brett utbud och visar vad vi erbjuder, säger Anders Agenmark, chef för verkstadskoncept hos Autoexperten.

Inbjudningar till verkstadsmässan sker via Autoexpertens butiker runt om i Sverige och målgruppen är bilverkstäder. Med tillgång till Friends Arenas 8 000 kvadratmeter utställningsyta blir Autoexperten Verkstadsmässa 2015 det största av kedjans arrangemang hittills. Den ökade ytan kommer att utnyttjas för att visa en större bredd av produkter, tjänster, koncept och system än tidigare år.

– Besökarna kommer att känna igen stora delar av arrangemanget, men det finns även flera nyheter. Som ett exempel utökar vi mässan även till lördagen. Vi har verkstäder i hela landet och det har funnits ett önskemål om detta, framför allt från besökare med längre restid. Tidigare har det varit svårt för dem att hinna ta del av allt innehåll, men nu finns alla möjligheter, berättar Cecilia Hellström.

Autoexpertens verkstadsmässa fyller en lucka i mässutbudet för den svenska fordons- och verkstadsbranschens eftermarknad. Genom att erbjuda en egenproducerad mässa skapas en mötesplats med utvecklande miljö som främjar utbyte och affärer för alla deltagare. Det ger också möjlighet till kontinuerlig kompetensutveckling för kedjans verkstäder och partners. ­En viktig del i programmet är de seminarier och utbildningar som hålls av produktspecialister från respektive leverantörer, med information om kommande produkter, metoder och system. Dessutom utlovas inspirerande och visionära föredrag från
inbjudna gästtalare.

Autoexpertens ledning och arrangörer lägger stor vikt vid att skapa en mötesplats med stark gemenskap. I likhet med tidigare mässor hålls på fredagkvällen en stor mässfest med underhållning och överraskningar för de inbjudna. Under kvällen delas även priser ut i kategorierna Årets Verkstad, Årets Rookie och Årets Raket.

Den senaste mässan hölls i Västerås 2013, då med cirka 3 000 besökare. För att erbjuda ett nära boende vid den kommade mässan har Autoexperten bokat samtliga rum på Quality Hotel Friends.

– Någonstans har Friends Arena varit en vision som man bara kunnat önska sig, men förutsättningarna har varit väldigt gynnsamma och vi har dessutom kunnat teckna ett tvåårsavtal med Friends Arena. Ibland är det skönt med lite extra medvind, säger marknadschefen Victoria von Reis.

Relaterat från bloggen

Autoexpertens verkstäder på Lasingoo.se 25 nov

Autoexperten räddade shoppingturen 16 okt

Dräger vann polisens upphandling 24 jun