Vad gäller vid bilreparationer?

När man lämnar in sin bil till en verkstad för reparation så är det viktigt att få en skriftlig beställning där det tydligt framgår vad som ska repareras, hur mycket det får kosta samt hur lång tid mekanikern uppskattar att reparationen kommer att ta. Ibland kan det vara svårt för en verkstad att veta exakt vad slutsumman kommer att landa på och hur lång tid det kommer att ta och därför är det rimligt att det först och främst görs en felsöking för att närmare ta reda på problemet och utefter det ge ett kostnadsförslag.


Om det uppstår något oväntat under arbetets gång så är grundregeln att verkstaden ska kontakta bilägaren och meddela vad som kommer att behöva justeras i beställningen. Om verkstaden inte får tag på bilägaren så ska arbetet avbrytas tills dess att man har kunnat etablera en kontakt och kommit överens om det fortsatta arbetet. Att lämna in en bil och godkänna en offert och sedan få betala mer i slutänden är inte okej, enligt Konsumentverket, dock är villkoren så att om verkstaden har lämnat en ungefärlig prisuppgift så får denna överstigas med max 15% eller 2000 kronor. Men brukligt är att man alltid har en dialog mellan verkstad och konsument.

Vad kostar en reparation av bilen?

Hur långt är ett snöre? Det är nämligen otroligt svårt att ge ett svar på vad det kostar att reparera just din bil just i den här artikeln. Det är många parametrar att ta hänsyn till. Vad är det för modell, vad är det för del som behöver bytas, är det en beställningsvara som är svår att få tag på, är arbetet i sig komplicerat att utföra etc. Det enda raka svaret är att be verkstaden om ett kostnadsförslag för att laga bilen och föra en dialog med dem kring vad problemet skulle kunna vara. Autoexperten ger dig svar inom en timme mellan 07-22 genom vår raketsnabba offertförfrågan.