Det tar tid att bygga extraljus som är av bra kvalitet. Hella vet, de har ägnat över 100 år till forskning och utveckling inom detta, vilket har resulterat i bättre extraljus, unik extraljusteknik och ett försprång gentemot andra alternativ. Även om tekniken i deras extraljus är avancerad är filosofin ganska enkel: Du ska känna dig trygg och säker när du sitter i din bil. Oavsett om du kör i ösande regnfall eller genom mörklagda landskap kan du lita på att våra extraljus håller vad de lovar. Se våra extraljus här.

När du väljer extraljus från Hella sätter du inte vilket extraljus som helst på din bil. Du får med dig en lång historia, där varje framsteg lett till nya framsteg i jakten på perfektion.

Kunskap och prestanda låter sig inte kopieras så lätt

Vid en första anblick ser olika extraljus väldigt lika ut, men väl ute på vägen är skillnaderna väldigt tydlig. Det är inte så lätt att efterliknade genuin kunskap och prestanda. Ett bra extraljus ska tåla vattenstänk och vibrationer, stötar och skumpiga vägar och alla årstider. Det viktigaste med ett bra extraljus är att det ska ge en optimal ljusbild, mil efter mil, år efter år. Det är där man ser skillanden.

Olika typer av extraljus

Fjärrljus

Fjärrljus har en ljusbild med liknande karaktär som vanligt helljus, men med vidare bredd och längre räckvidd. Fjärrljus är de extraljus som flest använder och passar dig som färdas på omväxlande typer av vägar. Se våra fjärrstrålkastare här.

Pencilbeamljus

Extraljus Hella Jumbo 320 FF-0. Detta är ett halogenljus.Tack vare Hellas FF-teknik ger deras pencilbeamstrålkastare en vid bredd de första 200-300 meterna framför bilden. Efter det smalnar ljuset och blir väldigt långtnående. Se våra pencilbeamstrålkastare här.

Dimstrålkastare

Dimljus är inte bara till för dimma, utan även bra vid snöfall och kraftigt regn. Optiken i dimljuset ger ett brett och jämnt ljus på vägen, direkt framför bilen. Se våra dimstrålkastare här.

Xenon Extraljus

Xenonlampan kallas även för gasurladdningslampa. Xenonljuset alstras av en ljusbåge i en glaskolv fylld med xenongas och ger ett kraftigt ljus jämfört med t.ex. halogenlampor. Att tända lampan kräver ca. 25000 volt, men därefter förbrukar lampan endast 35 watt. En xenonlampa ger ca 2,5 gånger mer ljus än en vanlig 100 watts halogenlampa. Xenonlampan är mer vilsam för ögat då den har ett dagljusliknande och även en mer korrekt färgåtergivning än vad halogenljus gör. Se våra Xenon extraljus här.

Generellt om extraljus

Runt eller fyrkantigt?

En rund strålkastare ger mer ljus och en bättre sikt än en rektangulär strålkastare som har samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund strålkastare där man kapat över- och underdelen.

Siktsträcka

Om du kör i 100 km/h rör du dig 28 meter per sekund. I den farten får du 3 sekunder extra på dig att reagera för varje 100 meter du förlänger sikten. Kör man i denna hastighet är tre sekunder extra mycket värt.

Välj rätt glödlampor

Hur bra strålkastare du än har så måste du även ha en bra glödlampa. Köp glödlamporna från någon av de kända tillverkarna, även om de är lite dyrare så lönar det sig i längden. Och kom ihåg, watt är inte ett mått på hur mycket ljus en lampa ger, utan ett mått på energiförbrukningen.

Blått glas

Ett blåtonat glas på strålkastaren ger ett vitare, mer dagsljusliknande ljus som är skönare för ögat.

E-godkännande

För att ha extraljus på bilar, lastbilar och bussar som tagits ut i trafik efter 2005-01-01 måste extraljusen vara E-godkända. E-märke och godkännandenummer finns angivet på strålkastaren. De extraljus vi säljer, utom pencilbeamstrålkastarna och ett par modeller av Luminator Xenon, är E-godkända.

Referenstal

På alla helljusstrålkastare, dit även fjärrstrålkastare räknas, finns det angivet ett referenstal på strålkastaren. I flera länder har man en gräns på hur stora referenstalen på en bil får vara, men det har vi inte i Sverige. Referenstalet berättar hur en strålkastare lyser. För två likadana strålkastare har den med högst referenstal längre räckvidd, men något smalare ljusbild. Tidigare var referenstal 37,5 det vanligast på fjärrstrålkastare i Sverige. 

Efter ändringar i ECE-reglementet kan man nu få strålkastare med referenstal 50 E-godkända. Oavsett referenstal så gäller dock fortfarande att en stor strålkastare ger en större ljusbild än en liten.

Montera Extraljus

Behöver du hjälp att montera extraljus på din bil så kontakta någon av våra verkstäder. De hjälper dig gärna med ditt extraljus. Hitta din närmaste Autoexperten bilverkstad här.