Hjulinställning på bil som är upplyft.Drar din bil lite åt höger eller vänster? Är däcken ojämnt slitna? Har du råkat köra emot något? Då är det dags att lämna in din bil för hjulinställning.
En hjulinställning kräver en utbildad mekaniker med tillgång till den avancerade utrustning moderna bilar behöver och de korrekta mätvärdena för din bilmodell.

Fördelar med att göra en hjulinställning:

  • Om hjulen inte har rätt vinkel mot vägen riskerar du att få sämre väggrepp.
  • Med felaktig vinkel på hjulen kan inte däckens mönster transportera bort vatten optimalt och risken för vattenplaning ökar.
  • En korrekt hjulinställning minskar slitaget på dina däck och ökar körkomforten.
  • Eftersom rullmotståndet minskar får du även bättre bränsleekonomi.
  • Dessutom förbättras bilens respons på din styrning och du blir en säkrare förare.

Hjulgeometrin mäts i tre olika värden: Camber (vinkeln in eller ut från hjulaxeln), Caster (vinkel mellan övre spindelled och nedre spindelled) och Toe-in (vinkeln in/ut på det svängande hjulet, sett uppifrån. Är värdet negativt kallas detta för Toe-out). Detta är värden som mäts i grader. Genom en hjulinställning så ser man till att dessa värden är korrekta för just din bilmodell.

Autoexperten rekommenderar att en kontroll av hjulinställningen bör göras varje gång som man gjort ett större arbete med hjulupphängningen, eller minst en gång om året.

Hjulinställningen bör kontrolleras om:

  • Du upplever att din bil drar åt något håll eller känns instabil
  • Du kört på någonting, t.ex. en refug trottoarkant
  • Ratten inte återgår till sitt ursprungsläge efter att du svängt
  • Ratten inte är rak när du kör rakt fram
  • Däcken slits ojämnt eller ovanligt mycket

Här hittar du din närmaste Autoexperten bilverkstad som kan hjälpa dig med din bils hjulinställning.