Xenonljus för extraljusmonteringSkydda dig och dina medtrafikanter med ett bra billjus. Det finns många fördelar med att investera i extraljus till bilen. Stora delar av året är det väldigt mörkt under många timmar av dygnet, och då är det av stor vikt att din bil är utrustad med bra strålkastare som ger en ljusbild som förlänger din siktsträcka, är homogen utan stickstrålar och som känns trafiksäkert när du färdas.

När du väljer extraljus som tillbehör på din bil är det viktigt att du först bestämmer dig för om det är längden på ljuset som är det viktigaste eller om du hellre vill ha en bred ljusbild. Det vanligaste förekommande i Sverige är Xenon extraljus med referenstal 37,5 som ger både bra bredd och längd. Vill du ha ännu längre ljus får du välja det som kallas pencilbeam, men de är inte godkända och får inte monteras på bilen. Naturligtvis är även storleken och om du vill ha ett runt eller rektangulärt extraljus viktigt. En rund strålkastare ger alltid mer ljus än en rektangulär strålkastare med samma bredd, eftersom den rektangulära egentligen är en rund där man kapat bort över- och underdel. 

Fördelar med Xenonljus

Här följer en snabb överblick över de många fördelar som det innebär att utrusta bilen med xenonljus:

  • Lång brinntid
  • Lägre effektförbrukning jämfört med halogen
  • Starkt vitt ljus
  • Ingen risk för överhettning
  • Trafiksäkert

Ljusbilden från ett XenonljusDet starka ljuset har stora fördelar vid olika sorters körning, såsom vid mörkerkörning, på skogkantade vägar eller genom områden med stora hyggen där det kan vara stor risk för möte med vilda djur. Rent generellt kan det sägas att vid användning av xenonljus ökar trafiksäkerheten.

Att byta eller installera extraljus

När du som bilägare själv väljer att byta eller installera dina extraljus är det viktigt att följa bifogade föreskrifter och vidta rekommenderade skyddsåtgärder för bästa resultat, men även för att undvika skador på dig själv.

Om du vill avstå från att montera xenonljusen själv står vi på Autoexperten verkstad redo att hjälpa dig. Autoexperten, som också är återförsäljare av extraljus och xenonlampor, finns över hela landet, från norr till söder, så kolla upp var din närmsta Autoexperten bilverkstad ligger. Kanske närmare än du tror.

Att konvertera eller bygga om en strålkastare avsedd för halogen är inte tillåtet enligt de reglementen som gäller i Sverige och Europa. Detta gäller både extraljus och bilens ordinarie halv- och helljus. För att lagligt konvertera bilens hel-och/eller helljus till xenon måste godkända xenonstrålkastare monteras. Dessutom ska bilen vara utrustad med automatisk nivåreglering av dessa samt strålkastarrengöringsanläggning. Därefter måste bilen registreringsbesiktigas.

Att ta tänka på vid val av extraljus

Philips XenonlampaTill skillnad från många andra lampor förekommer xenonlampor med flera olika sorters ljussken. I Sverige finns det bestämmelser som ger bilägare rätt att använda xenonlampor på 4300 Kelvin som ger ett vitt ljus och 6000 Kelvin som ger ett blåtonat vitt ljus. Att montera lampor som överstiger 7000 Kelvin är slöseri då ljustonen går över till lila, färgåtergivning blir sämre och vi ser helt enkelt sämre. Brinntiden på dessa ljuskällor är längre jämfört med många andra lampor. För att göra en jämförelse har xenonljusen en beräknad brinntid på cirka 2000 timmar mot cirka 1000 timmar som är maximal brinntid för halogenlampor.

Det finns ytterligare faktorer att ta hänsyn till när det gäller val av extraljus. Xenonljus är till skillnad från många andra lampor inte känsliga för att bli överhettade vilket är till stor fördel när du kör långa sträckor. Den långa brinntiden är en säker garanti för många timmars bilkörning, men någon gång uppstår situationen att xenonet avtar och lamporna behöver bytas ut. Ett bra kännetecken på att dina extralampor börjar avta i ljusstyrka är när xenonljuset övergår i svagt rosa sken.

Själva konstruktionen och tekniken hos xenonlampan, eller rättare sagt gasurladdningslampan som det egentligen heter, är en komplicerad process. Den sker automatiskt vilket gör att du som bilägare lugnt kan lämna detta åt tekniken. Ibland är det dock både roligt och intressant att sätta sig in i hur vissa saker fungerar, och för dig som vill veta mer om xenon, dess funktion och uppbyggnad följer här en mer detaljerad beskrivning.

Xenon är en ljuskälla som är vanligt förekommande både i extraljus och i bilens halv- och helljus. Ljuset alstras i ett glasrör med hjälp av ädelgasen xenon och metallsalter. När gasen och salterna möts uppstår en ljusbåge som ger ett starkt sken. Den låga energiförbrukningen och den snabba tändningen gör att xenontekniken passar väldigt bra för extraljus. En av fördelarna med att använda denna typ av ljuskälla är att den inte alstrar någon ström från bilbatteriet. Energin som går åt för att driva lampan kommer från en elektronikenhet där tändaren av lampan antingen är separat eller inbyggd.

Xenon med eller utan kvicksilver

Xenonlamporna finns i olika modeller, där vissa innehåller kvicksilver medan andra är helt fria från kvicksilver. De olika beteckningarna hjälper dig att välja lampa med eller utan kvicksilver:

• D1 - D2 innehåller båda kvicksilver
• D3- D4 är båda fria från kvicksilver

Det starka ljusskenet har även gett upphov till att lamporna ibland kallas för högintensiva lampor, vilket är en närmast direktöversättning av den engelska förkortningen HID som står för high intencity discharge.

För fler råd, information och installation, kontakta din närmaste Autoexperten bilverkstad. Vi står alltid till våra kunders förfogande.