Kolla däckdjup och mät mönsterdjup

Att kontrollera däcken på bilen är en nödvändighet eftersom däck är en färskvara. Har du gamla och uttjänta däck kan det uppstå problem som vattenplaning och det blir svårare att bilen får grepp på halt väglag. Vad som är viktigt att kontrollera med jämna mellanrum är däcktryck, kolla ålder på däck samt undersöka däckens skick. Det du då kollar är mönsterdjup på däcken, där nya vinterdäck har 9-10 mm. Godkänt mönsterdjup för vinterdäck är 3 mm, men rekommenderat är 4-5 mm.

Mönsterdjup för sommardäck är 7-8 mm för nya däck och får som lägst vara 1,6 mm. Under den gränsen blir däcken olagliga att använda på ditt fordon, och däckdjup bör överhuvud taget inte gå under 3 mm för sommardäcken. Både bromsförmågan på våt vägbana och risken för vattenplaning ökar nämligen dramatiskt vid denna gräns. Ta för vana att mäta mönsterdjupet eftersom däck kan slitas ojämnt och för dåligt djup kan leda till ökad olycksrisk.

Lufttryck

Däckens lufttryck är något du tillsammans med mönsterdjupet kan kontrollera varje gång du byter däck, men gärna oftare om du använder bilen mer frekvent. Anledningen till att det är viktigt att kolla däcktrycket med jämna mellanrum är att både olycksrisk och slitage ökar med lågt lufttryck, men det gör även att bränsleförbrukningen ökar. Kontrollera däcktryck när det är kallt ute för bäst resultat. Däcktrycket påverkas av temperaturskillnader och tio grader gör att det skiljer 0,1 bar. Rekommenderat tryck hittar du i instruktionsboken.

Livslängd för däck

Hur länge du kan köra utan att behöva byta däck beror på en rad faktorer, som hur däcken förvaras, om det är sommar eller vinterdäck, om det är korrekt däcktryck, tillverkare, hur däcken används och vilket klimat de används i. Be oss på Autoexperten bilverkstad kontrollera ålder på däck och i vilken kondition de befinner sig i högst sex år efter tillverkningsdatum. Tillverkningskoden finns på sidan av däcket och består av en fyrsiffrig så kallad DOT-markering.