Nedan finner ni frågor och svar som kan hjälpa er att hjälpa kunderna. Dessa kommer kompletteras och utvecklas efterhand. Har ni synpunkter eller idéer, kontakta therese.forsen@autoexperten.se

Hur går en retur till?

Vi har 30 dagars ångerrätt från det att kunden har tagit emot sin beställning.
När kunden får sin order så medföljer en retursedel. Kunden fyller i denna och klipper ut den förtryckta adresslappen som sitter på retursedeln och tejpar fast den på kartongen som kunden returnerar produkten i (OBS! inte på produktens originalförpackning). Kunden behöver inte returnera sin order på samma sätt som kunden fick det. Kunden skickar in paketet till vår returhantering i Enköping och returfrakten bekostas av kunden, dock inte om vi har levererat fel produkt, då står vi för returfrakten som återbetalas i samband med resten av returen. Returen granskas i vårt centrallager i Enköping och efter det sker återbetalning till kund inom 10 dagar. Kunden kan även välja att returnera produkten kostnadsfritt i någon av Autoexpertens butiker, oavsett vilket leveranssätt kunden fick produkten på.

  1. Vad ska Ni göra?

Ge ovanstående information till kunden och fyll i Autoexperten formuläret att kunden vill göra en retur, så vi kan övervaka kundens ärende.

Hur går en reklamation till?

Reklamationstiden är 3 år från det att kunden köpt sin produkt. (Mer info kommer)

  1. Vad ska Ni göra?

Ta kundens uppgifter enligt reklamationsformuläret som ni hittar här:
(länk kommer snart)

Om kunden inte vet alla uppgifter i formuläret så fyll i så mycket som möjligt och sedan kontaktar Autoexperten kundservice kunden.

Vilka leveranssätt finns det och vad är leveranstiden?

  • Uthämtning i Autoexperten butik – alltid gratis! 
  • Varubrev (gäller produkter under 2kg som går in i brevlådan)
  • Hämta på ombud
  • Hemleverans dag
  • Hemleverans kväll
  • Företagspaket

Alla varor kunden kan handla i vår webshop finns i lager och skickas till kunden inom 2-4 vardagar. Autoexperten levererar endast varor inom Sverige.

Ej uthämtade paket
Hämtar kunden inte ut sitt paket innan det skickas tillbaka till oss efter 2 veckor.

Vilka betalningssätt finns det?

  • Autoexperten faktura
  • Autoexperten-kortet
  • Kortbetalning – Visa, Mastercard, Amex
  • Direktbetalning via bank
  • Paypal
  • Autoexperten presentkort

Hur hanteras fakturafrågor och AX-kort frågor?

Ni kan hantera detta bäst. Om Autoexperten får in frågor om fakturor och AX-kortet kopplar vi de samtalen till er.

Hur handlar kunden med presentkort och rabattkoder?

Det går att köpa presentkort i Autoexpertens butiker. För att handla med presentkort eller rabattkod väljer kunden de produkter kunden vill ha och går till kassan. I kassan finns det en knapp som heter "Ange rabattkod eller presentkort". När kunden trycker där kan kunden fylla i sitt presentkortsnummer och sin säkerhetskod. Saknar kundens presentkort säkerhetskod fyller kunden i 1234 istället. Kunden kan även fylla i eventuell rabattkod där.

Här kan kunden kontrollera sitt saldo på sitt presentkort: https://www.autoexperten.se/om-autoexperten/autoexperten-presentkort/

Autoexperten samarbetar med en tredje part för presentkort som heter Cashcom. 
Cashcom tillhandahåller kundtjänsten gällande alla ekonomiska frågor. 
Kontakta alltid i första hand Cashcoms kundtjänst vid frågor om presentkort på telefonnummer 08-555 172 60 eller via deras hemsida klicka här!

Vart hittar Ni butikernas och verkstädernas kontaktuppgifter?

Högst upp på hemsidan till vänster ”Hitta verkstad och butik”.

Monteringsfrågor 

Kolla hemsidan om det finns instruktion, annars hjälp kunden att hitta närmaste verkstad och telefonnummer. Alternativt koppla kunderna till någon av våra butiker.

Produkt- och prisfrågor

Om t.ex. kunden frågar om en produkt passar till kundens bil eller undrar vad en produkt till deras bil kostar, hänvisa till kundens närmsta butik så att kunden kan få bäst svar och rådgivning, vi kan tyvärr inte ge det över telefon.
https://www.autoexperten.se/hitta-butik-eller-verkstad/ 

Servicefrågor

Om kunden har verkstads och servicefrågor så kolla på hemsidan om ni hittar svaret, hänvisa annars till någon av våra verkstäder så att kunden kan få bättre rådgivning, vi kan tyvärr inte ge det över telefon.

https://www.autoexperten.se/hitta-butik-eller-verkstad/

Offertförfrågan verkstad

Hänvisa kunden hit: https://www.autoexperten.se/begar-offert/ 
Kunden hittar länken på startsidan högst upp i menyn.

Verkstadsreklamation

Om en kund ringer och är missnöjd med en verkstad så be kunden fylla i Kundservice-forumuläret på hemsidan och beskriva ärendet så utförligt som möjligt.

Vad gör Ni om det är fel på hemsidan förtillfället?

Ring eller fyll i formuläret till Autoexpertens Kundservice.

Hur går Ni tillväga om kundens köp inte går igenom?

Ta kundens uppgifter och fyll i formuläret till Autoexpertens Kundservice. 

Kan Ni spåra en beställning?

Ja, alla beställningar får ett kollinummer som finns på kundens ”Mina sidor” på Autoexpertens hemsida och med kollinumret går det att spåra kundens beställning.

Vad ska Ni göra om kunden inte fått sin beställning eller fått fel produkt?

Ta kundens uppgifter och fyll i formuläret till Autoexpertens Kundservice så kontaktar vi kunden.

Hur lång är garantin?

Vi lämnar 3 års funktionsgaranti på samtliga reservdelar. Detta gäller oavsett om bilen har en ny ägare. Om fel uppstår byts produkten ut mot en ny eller så reparerar vi den kostnadsfritt. Som garantibevis gäller endast kundkvitto, som skall uppvisas och styrka köpet av varan. Kunden måste vända sig till den butik kunden handlade i för att hävda garanti. Garantin gäller vid normalt bruk av reservdelen. Kundens orderbekräftelse, som kund får av oss via mejl efter köp fungerar både som kvitto och garantibevis.

Vad gäller vid garantifrågor?

Ta kundens uppgifter och fyll i formuläret så kontaktar Autoexpertens Kundservice kunden

Vad behöver kunden visa upp i butik när kunden hämtar ut sin beställning?

Kunden behöver visa sin/beställarens legitimation och ha med sig ordernummer.

Hur länge gäller öppet köp?

30 dagar från det att kunden har tagit emot sin beställning.

Hur stoppar kunden en redan lagd order?

När kunden väl har lagt sin order så går den inte att stoppa. Kunden måste hämta ut paketet och returnera det direkt. Kunden står för fraktkostnaden, alternativt kan kunden lämna in returen i någon av Autoexpertens butiker kostnadsfritt.

 Marknadsföringsfrågor/sponsring

Om någon ringer med marknadsföringsfrågor så ta reda på om personen pratar om marknadsföring/sponsring på lokal ort eller om det är rikstäckande. Gäller det lokal marknadsföring/sponsring så hänvisa kunden till sin närmaste Autoexperten butik.
Om det däremot är frågor om marknadsföring på rikstäckande nivå så får ni göra ett ärende av det och maila till Autoexperten Kundservice.

Assistansförsäkringsfrågor 

Autoexperten har en assistansförsäkring. Mer information hittar ni här: https://www.autoexperten.se/om-autoexperten/Autoexperten-Assistansforsakring/

Assistansförsäkringen gäller vid tekniska fel och punktering, alltså inte vid olyckor eller om kunden har för lite bensin. Kundens fordon blir bärgat, om felet inte kan lösas på plats, till närmaste Autoexperten verkstad inom 100km eller annan närliggande verkstad. Kunden kan även få ersättning för hotell, hyrbil, tåg och flyg.

Telefonnummer kund ringer om bilen stannar: 0771-61 83 00

Försäkringsgivare Solid Försäkringar
Box 22068 250 22 Helsingborg
Kundtjänst: 013- 13 13 13 måndag-fredag 08.00–18.00
E-post: kunder@solidab.se
Hemsida: www.solidab.se  

Autoexperten butik ringer in

Om en Autoexperten butik ringer in och har supportfrågor - gör ett ärende i formuläret och skicka till Kundservice.