Topplockspackningen ser till att din motor håller tätt och att det inte blir något motorläckage. Det är en mycket viktig del på din bil eftersom ett läckage kan orsaka stora skador som blir extremt dyra att laga. I värsta fall behöver du byta hela motorn, något du vill undvika till varje pris.

Ett problem med topplockspackning är att det är svårt att se om den har gått sönder utan specialverktyg. Några tecken på att den är trasig kan vara om du märker att du har olja i kylarvattnet eller om det samlas tjocka oljerester kring oljelocket. Det kan även komma vit rök ur avgasröret.

Om du märker något av dessa symptom på din bil kan det vara väl värt att ta den till verkstaden för att kontrollera om topplockspackningen är trasig. Det är relativt enkelt för dem att mäta och även om det kostar en del så blir det billigare att fixa det direkt.

Byte av topplockspackning

Det är inte så lätt att byta topplockspackning själv så om du inte är riktigt säker på det du gör är det bättre att låta professionella mekaniker göra det. Bilens topplock sitter ofta ganska svåråtkomligt i motorn. Risken är dessutom stor att du förstör något om du inte vet hur allt fungerar.

Du behöver dessutom specialverktyg för att kunna byta topplockspackningen. När bytet sker måste du utföra alla moment i exakt rätt ordning (dessa moment ska finnas beskrivna i din bils tekniska specifikation) för att du inte ska orsaka några skador på motorn. Om det redan blivit skador kan dessutom topplocket behöva slipas.

Själva topplockspackningen kostar bara några hundra kronor, men eftersom det är ett svårt jobb blir ett verkstadsbesök ändå ganska kostsamt eftersom det tar många timmar för mekanikern att utföra reparationerna. Men det är väl investerade pengar för dig som inte har en mekanikerutbildning eller någon större kunskap om hur en bilmotor fungerar.