Vad är en drivknut?
En drivknut är en viktig del i kraftöverföringen från bilens växellåda till hjulen som driver bilen framåt.
Man använder drivknutar i första hand i framhjulsdrivna bilar, men de förekommer även i bakhjuls- eller fyrhjulsdrivna bilar med delad bakaxel. Det finns en inre drivknut, som sitter monterad mot bilens växellåda eller bakaxelns differential, och en yttre drivknut som sitter mot hjulsidan.
Den yttre drivknuten är fylld med smörjfett och har en damask i gummi som fungerar både som tätning mot att fett läcker ut och skydd mot fukt och smuts. Damasken följer knutens rörelse vid fjädrings- och svängrörelser samtidigt som kraften förs över från motor och växellåda till drivhjulen. De ständiga rörelserna och den yttre drivknutens utsatta läge gör att damasken slits ut relativt lätt och spricker, vilket får till följd att det tränger in smuts och vatten i drivknuten. Får det här felet gå utan åtgärd minskar drivknutens livslängd betydligt.
Drivknutarna är tillverkade av utvalt kvalitetsstål och produceras i en noggrant kontrollerad tillverkningsprocess. De levereras i kompletta satser där damask, specialfett och monteringsdetaljer ingår. På många modeller ingår även ABS-ringen som hjälper ABS-systemet att avgöra om bilens hjul rullar eller är låsta.
Byta drivknut
Att byta en drivknut kräver specialverktyg och kompetens och vi rekommenderar att du låter detta jobb utföras av en bilverkstad. Autoexperten hjälper dig gärna med att byta din drivknut.