Vad är hjulupphängning?

Hjulupphängning kan man även kalla för fjädringssystem och det är det system som hanterar bilens väghållning och styrfunktioner.

Vad är en spindelled?

Spindelled är en del av hjulupphängningen och är egentligen en kulled som tillsammans med en länkarm som vid anslutning till spindeln då kallas spindelled. Spindelledens funktion är att hålla hjulet i rätt position och tillåta vridning av hjulet. 

Spindelleden är en del av hjulupphängningen

Det finns två spindelleder på en bil, en på var sida, det finns en liknande del på styrstaget, men då kallas det för styrled. Till höger ser du en bild på en spindelled framaxel. 

Drivaxelns funktion

Drivaxel är ungefär som ordet vittnar om. En axel som driver kraftöverföring i ett fordon, till exempel en bil. Om drivaxeln är ledad med kardanknutar så kallas den kardanaxel och ibland även länkaxel, men det beror helt och hållet på vilket användningsområde som avses.

Exempel på drivaxel

 

 

 

Anmärkning på besiktningen

Det kan förekomma rost i det så kallade fjädersätet eftersom det lätt samlas smuts just i den delen av hjulens system, därför är det viktigt att man ofta rengör just det området. Man kan även rostskydda sin bil. Bilen håller då längre och du minskar risken för att få nedslag på just det vid en besiktning.

Är bilen tung att styra?

Då kan det vara läge att kontrollera oljenivån i servopumpen samt se över så att det inte har uppstått ett läckage från antingen servopumpen eller styrväxeln. Styrväxeln gör så att hjulen vrider sig när du vrider på ratten, så är bilen tung att styra så kan det mycket väl vara styrväxeln som är boven.

Kanske tycker du att det här låter komplex och krångligt? Lite krångligt är det, men våra duktiga mekaniker vet precis vad de ska leta efter, hur de ska felsöka samt vilka åtgärder som krävs för att laga din bil snabbt och säkert. Välkommen till din närmaste verkstad för felsökning av problemet!