KamremsatsPå en bilmotor med kamrem så är kamremmen en av motorns viktigaste delar och utan den så fungerar inte motorn överhuvudtaget. Du hittar alla våra kamremmar här.

En Kamrem sitter i motorns framkant och synkroniserar de olika axlarna i motorn så att motorns driftscykler sker på ett koordinerat vis. Att kamaxeln öppnar ventilerna vid rätt ögonblick i förhållande till vevaxelns position är ett exempel på detta.

Kamremmen har en begränsad livslängd. Biltillverkaren rekommenderar att den skall bytas vid vissa intervall och dessa bör man följa. Går en kamrem av så kan motorn få stora skador som kostar mycket att reparera.

Beroende på bilmodell kan det ta lång tid att byta kamremmen då man måste demontera andra komponenter på bilen för att få arbetsutrymme. Vi rekommenderar att man byter de delar som hänger ihop med kamremmen samtidigt för att slippa höga merkostnader när man måste göra om jobbet igen om någon av de kringsittande delarna skulle gå sönder. På detta sätt minskar du dina servicekostnader.

En kamrem leds via olika löphjul och spännhjul. Skall man byta kamrem så bör även dessa bytas. De har haft lika lång driftstid som kamremmen och om dessa går sönder så släpper kamremmen från sin bana med stora motorskador som följd.

På många bilmodeller så driver kamremmen även vattenpumpen. Man bör alltså även byta pumpen samtidigt. Kostnaden för pumpen brukar vara försumbar i sammanhanget och skulle den börja läcka eller gå sönder så måste man göra om jobbet med kamremmen.

En redan monterad kamrem får aldrig återmonteras på bilen.

Byta Kamrem / Kamremsbyte

Kamremsbyte är ett jobb som bör utföras av en verkstad med rätt kompetens för att undvika dyra följdskador. Det krävs specialverktyg samt att man måste få rätt spänning på kamremmen och detta skiljer sig från bilmodell till bilmodell. Verkstäderna har rätt verktyg och utrustning för ett kamremsbyte.

Du hittar din närmaste Autoexperten bilverkstad här. Vi hjälper dig gärna med ditt kamremsbyte.