Sachs Performance Koppling

Jämfört med standardkopplingar kan SACHS Performance kopplingar överföra högre vridmoment och är mindre känsliga vid hård och lång användning. Beroende på kraven kan olika lameller användas och i vissa fall kan något högre pedalkraft behövas.

Till vad kan jag använda Sachs Performance?

-          Trimmade bilar

-          Turbo- och kompressorkonverteringar

-          Fordon med maximal nyttolast eller hög belastning (t.ex. ambulanser, kommersiella fordon och taxibilar)

-          Strippkörning

-          Banracing i allt från långlopp och klubbrace till trackdays

-          Backracing

-          Rally, slalom och drifting

 

Olika typer av lameller

Organisk lamell med fjädrat centrum:

-          Torsionsfjädrarna dämpar vibrationer

-          Det organiska friktionsmaterialet ger ett lättdoserat ingrepp

-          Klarar upp till 40% högre vridmoment 

 

Organisk lamell med stelt centrum:

-          Det organiska friktionsmaterialet ger ett lättdoserat ingrepp

-          Klarar upp till 50% högre vridmoment

 

Sinter med fjädrat centrum:

-          Torsionsfjädrarna dämpar vibrationer

-          Sinterlamellen klarar mer värme men kräver distinkt i och urkoppling

-          Klarar upp till 60% högre vridmoment

 

Sinter med stelt centrum:

-          Sinterlamellen klarar mer värme men kräver distinkt i och urkoppling

-          Klarar upp till 80% högre vridmoment

 

Modulkoppling Performance

Till vissa bilmodeller finns komplett sats med svänghjul (upp till 60% lättare), tryckplatta och lamell. Kopplingens uppgift är att bryta förbindelsen mellan motor och växellåda. När den åter överför kraften skall det ske mjukt och smidigt. Kopplingen skall även dämpa vibrationer från motorn och skydda växellådan från överbelastning.