Hjullager av olika typer.Hjullagret sitter på hjulaxeln och har till uppgift att få hjulet att rulla så friktionsfritt som möjligt. Det är centralt placerat på axeln vid varje hjul och fixerat för att endast kunna rotera. Bilar med ABS-bromsar har ofta kullager med en magnetisk impulsring för ABS-givare vilket gör det mer krävande att byta. Det är viktigt med regelbundna kontroller och smörjning av lager för säker och tillförlitlig körning.

Hur märker jag om ett hjullager inte fungerar?

Om du under färd kör rakt fram och hör oljud som sedan minskar när du svänger kan det bero på ett trasigt kullager. Du kan också känna skakningar i ratten. När du byter hjul kan du upptäcka problemet om hjulet går att vicka i sidled.

Hur gör jag?

Att byta hjullager kräver både specialverktyg och utbildning, därför bör du lämna bilen till oss på Autoexperten.

På många bilar sitter lagren inpressade i hjulnavet vilket gör att det behövs en hydraulisk press för att få ut det gamla lagret och montera det nya. Dessutom räcker det med att väldigt små partiklar av smuts eller grus kommer in i lagret för att det ska skadas och dess livslängd förkortas.

Hitta din närmaste Autoexperten bilverkstad här. Eftersom båda hjulen har samma körsträcka och utsätts för samma slitage och vägförhållanden har vi som rutin att alltid byta lagren på båda hjulen samtidigt.

Korta fakta om hjullager

Framhjulslager till bakhjulsdrivna bilar

Enradiga koniska rullager är den vanligaste typen av hjullager som används på bakhjulsdrivna fordon. Ett koniskt lager är tillverkat av två separata delar – en innerring och en ytterring.

Bakhjulslager till bakhjulsdrivna bilar

Lite äldre bakhjulsdrivna fordon är oftast utrustade med kul-, koniska- och cylindriska bakhjullager medan något nyare fordon mer och mer gått över till enhetslager.*

Framhjulslager till framhjulsdrivna bilar

Även för framhjuldrivna fordon är det någon form av enhetslager* som är vanligast.

Bakhjulslager till framhjulsdrivna bilar

Bakhjulen på framhjulsdrivna fordon utsätts, till skillnad från framhjulslager som belastas olika beroende på om man kör rakt fram eller svänger, bara för radiell belastning. Det har fått till följd att det finns en uppsjö av olika slags lager till bakhjulen på dagens framhjulsdrivna fordon.

Se alla våra hjullager här.

* Ett enhetslager (hub unit) är vanligtvis en sammansättning av ringar, rullande delar och hållare i ett paket med en eller två flänsar för montering. Eftersom lagren är livstidstätade och levereras injusterade och klara för montering från fabrik går de inte att reparera, så vid skada eller tecken på slitage måste hela enhetslagret bytas.

Delar av den här artikeln hämtar sin information från SKF.