Vad är AdBlue?
AdBlue är en produkt som består av vatten och urea. Det är en giftfri vätska som är ofarlig för både hälsan och miljön. Den är inte brandfarlig, men kan skapa irritation vid kontakt med hud eller ögon. Vätskan bör inte heller komma i kontakt med metall, då den kan skadas. Om du har spillt AdBlue på dig själv eller på metall, skölj så snabbt som möjligt bort det.
Renare avgaser med hjälp av Adblue
Dieselmotorer släpper ut avgaser som innehåller höga halter av kväveoxider. Kväveoxider är skadliga för vår miljö. Därför har alla bilar en separat tank för AdBlue som bidrar till att minska de skadliga utsläppen av kväveoxider från dieselmotorer till en godkänd nivå. Detta görs genom användning av SCR, Selektiv Katalytisk Reduktion (Selective catalytic reduction på engelska). Det är en teknik där man använder en speciell katalysator och tillför den renande vätskan AdBlue.
Namnet till trots är Adblue en helt färglös vätska. Den består av avjoniserat vatten och 32,5 % urea.
Hur fungerar AdBlue?
Vid förbränningen omvandlar AdBlue kväveoxiderna till ofarligt kväve och vattenånga, som sedan är det som släpps ut tillsammans med bilens avgaser. AdBlue kan köpas vid välsorterade verkstäder och återförsäljare för biltillbehör. På vissa bensinstationer säljs AdBlue också direkt från pumpar. AdBlue säljs i flaskor och små dunkar, eftersom en vanlig personbil inte behöver särskilt stora mängder av medlet. Förbrukningen av AdBlue varierar dock lite beroende på vilken bilmodell det rör sig om och hur den används. Om du är osäker på vad som gäller för ditt fordon, hjälper vi gärna till hos din lokala Autoexperten butik eller verkstad.
Häll inte AdBlue i bränsletanken
AdBlue ska inte blandas ner i samma tank som drivmedlet. Dieselbilar som har SCR-reningssystem (och alltså kräver AdBlue) är utrustade med en egen tank, varifrån medlet sedan pumpas ut i avgaserna vid rätt tillfälle under förbränningen. Adblue-tanken sitter ofta i anslutning till den vanliga dieseltanken och har vanligtvis ett blått tanklock eller är tydligt märkt på annat sätt så att du inte riskerar att förväxla tankarna.
Vad ska jag göra om det har kommit AdBlue i dieseltanken?
Om du har fått AdBlue i dieseltanken är det viktigt att inte starta motorn och att inte flytta bilen. Ring bärgaren eller ta kontakt med Assistansförsäkring, om du har tecknat en. Tanken måste dräneras medan bilen står kvar på samma plats. Om du har hunnit starta motorn ska du snarast möjligt få hjälp av en verkstad för att minimera riskerna för skador på bilen. Ring bärgaren och boka tid på en verkstad nära dig för bilreparation.
Vad ska jag göra när varningslampan för AdBlue lyser?
När varningslampan för AdBlue tänds betyder det att vätskenivån i AdBlue-tanken börjar bli låg och du bör snarast möjligt fylla på med AdBlue. Det är viktigt att komma ihåg att om din bil har SCR-system så ska du aldrig köra med AdBlue-tanken helt tom.
Hur mycket AdBlue ska jag fylla på?
Se till att fylla på med maximal möjlig mängd. För att veta hur mycket du ska fylla på i din bil, se handboken för din bil. Det är inte rekommenderat att fylla på med små mängder lite då och då eftersom det kan orsaka systemfel.
Kontrollera vätskenivån med jämna mellanrum och fyll på så fort det behövs. Vissa bilar har en funktion som visar nivån för AdBlue. Om du kör utan AdBlue i tanken kan det bildas kristaller och avlagringar i tanken och rörsystemet. Dessa delar måste då rengöras eller i värsta fall bytas ut. Det kan med andra ord bli kostsamt.
Hur mycket AdBlue går åt?
Hur mycket AdBlue som går åt i din bil beror på temperatur och körstil. I snitt förbrukas mellan 0,7 och 2,0 liter AdBlue per 100 körda mil. AdBlue-tanken rymmer cirka 10 liter på en vanlig personbil. Det betyder att du behöver fylla på med ny AdBlue mellan var 500:e till var 1200:e mil. När det är dags för bilservice, be verkstaden fylla på AdBlue när du servar din bil.