Byter du däck själv eller vill du ha hjälp av en bilverkstad?
Är det för dig med däckbytet som det tenderar att bli för många av oss med deklarationen - att det skjuts upp till sista minuten? Vi på Autoexperten hjälper dig gärna att byta däck. Om det känns lockande så är du varmt välkommen att boka en tid på din närmsta bilverkstad.
Säkert däckbyte kräver rätt utrustning
Men om du vill fixa ditt hjulskifte själv så har vi en guid till dig nedan, så att du kan vara trygg med att du gör ditt däckbyte säkert och smidigt.
När du ta dig an ett däckbyte på din bil så är det A och O att se till att ha rätt utrustning och verktyg för jobbet. Behöver du införskaffa en domkraft, en hjulmutterdragare eller en mutterdragare kanske?
Tänk på säkerheten när du byter däck. Se till att bilen står plant och säkra upp med pallbockar. Glöm heller inte att efterdra dina hjulbultar.
Hjulskifte steg för steg - Gör det själv
Genom att följa denna guide kommer däckbytet att gå som en dans.
Steg 1

1. Lägg i handbromsen
Se till att bilen står på en plan yta. Var noggrann med att lägga i handbromsen. Du behöver en domkraft som klarar bilens vikt. En riktigt stadig domkraft är det säkrarste alternativet.
Steg 2

2. Lossa hjulbultar
Lossa hjulbultarna ett halvt varv när bilen fortfarande står på marken. Det här är ett typiskt moment där jobbet blir så mycket lättare om du har rätt verktyg. Att lossa hjulbultarna med ett fälgkors är något du förhoppningsvis bara behöver göra vid en punktering, här vill du hellre använda en hylsa med dragkraft.
Steg 3

3. Hissa upp bilen
På bilen finns en punkt vid varje hjul som är avsedd för domkraften. Om du är osäker på var punkterna sitter så hittar du informationen i bilens instruktionsbok.
Steg 4

4. Använd Pallbock
När du hissat upp bilen behöver du skjuta in en stadig och godkänd pallbock som även den klarar bilens vikt. Pallbocken är en säkerhetsåtgärd; ifall domkraften går sönder hindrar den bilen från att rasa ner.
Steg 5

5. Lossa hjulen
Skruva av hjulbultarna helt. Undvik att lägga dem direkt på marken så slipper du smuts i hjulbultarnas gängor. Sedan kan du ta bort hjulet, men tänk på att det är tungt.
Steg 6

6. Kontrollera bromsbeläggen
Det kanske inte är det första du tänker på i samband med ett hjulbyte, men nu har du ett gyllene tillfälle att besikta bromsbeläggen på bilen. På bilden ser du skillnaden mellan ett nytt och ett slitet bromsbelägg.
Steg 7

7. Smörja hjulbultar
När du monterar tillbaka hjulet bör du passa på att smörja hjulbultarna med lite fett. Det motverkar rost och slitage. Men ta inte för mycket, då kan överflödigt fett slungas ut i bromssystemet. I filmen nedan visar vi vad som är en lagom mängd fett till en hjulbult.
Steg 8

8. Skruva fast hjulet
Skruva nu fast hjulet igen. Dra åt bultarna kryssvis.
Steg 9

9. Sänk ner bilen
Nu kan du ta bort pallbocken och försiktigt sänka ner bilen.
Steg 10

10. Dra med rätt moment
Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. Hur hårt hjulbultarna ska vara åtdragna står i bilens instruktionsbok. Drar du för hårt kan gängorna förstöras, drar du för löst så kan hjulet lossna. När du kört ungefär tio mil efter hjulbytet är det dags att efterdra bultarna för säkerhets skull.
Steg 11

11. Kontrollera däcktrycket
Kontrollera att du har rätt lufttryck i däcken. Rätt lufttryck gör bilen säkrare och du förbrukar dessutom mindre bränsle.
Klart

12. Förvara däcken
Gör rent hjulen och lägg dom i en däcksäck, särskilt om du ska transportera hjulen.