Byta däck

Vi på Autoexperten hjälper dig gärna att byta däck. Men precis som det här med att lämna in deklarationen har däckbytet en förmåga att bli uppskjutet till sista minuten, och kanske vill du bevisa att du minsann kan fixa själv. Du kan vara lugn, här får du hjälp och råd hur du gör ditt däckbyte snabbt och säkert.

När du ska byta däck på din bil så är det A och O att se till att ha rätt utrustning och verktyg för jobbet. 

Tänk på säkerheten när du byter däck. Se till att bilen står plant och säkra upp med pallbockar. Glöm heller inte att efterdra dina hjulbultar.

Steg 1

Lägg i handbromsen

När du ska byta däck så måste du se till att bilen står på en plan yta. Var noggrann med att lägga i handbromsen.

För att byta hjul så behöver du en domkraft som klarar bilens vikt. Domkraften som finns i bilen fungerar vid en nödsituation, men den är ofta av det mindre slaget och inte särskilt stadig. En riktig domkraft är ett enklare och säkrare alternativ.

Steg 2

Lossa hjulbultar

Lossa hjulbultarna ett halvt varv när bilen fortfarande står på marken. Det här är ett typiskt moment där jobbet blir så mycket lättare om du har rätt verktyg. Att lossa hjulbultarna med ett fälgkors är något du förhoppningsvis bara behöver göra vid en punktering, här vill du hellre använda en hylsa med dragkraft.

Steg 3

Hissa upp bilen

På bilen finns en punkt vid varje hjul som är avsedd för domkraften. Om du är osäker på var punkterna sitter så hittar du informationen i bilens instruktionsbok.

Steg 4

Använd Pallbock

När du hissat upp bilen behöver du skjuta in en stadig och godkänd pallbock som även den klarar bilens vikt. Pallbocken är en säkerhetsåtgärd; ifall domkraften går sönder hindrar den bilen från att rasa ner.

Steg 5

Lossa hjulen

Skruva av hjulbultarna helt. Undvik att lägga dem direkt på marken så slipper du smuts i hjulbultarnas gängor. Sedan kan du ta bort hjulet, men tänk på att det är tungt.

Steg 6

Kontrollera bromsbeläggen

Det kanske inte är det första du tänker på i samband med ett hjulbyte, men nu har du ett gyllene tillfälle att besikta bromsbeläggen på bilen. På bilden ser du skillnaden mellan ett nytt och ett slitet bromsbelägg. 

Steg 7

Smörja hjulbultar

När du monterar tillbaka hjulet bör du passa på att smörja hjulbultarna med lite fett. Det motverkar rost och slitage. Men ta inte för mycket, då kan överflödigt fett slungas ut i bromssystemet. I filmen nedan visar vi vad som är en lagom mängd fett till en hjulbult.

Steg 8

Skruva fast hjulet

Skruva nu fast hjulet igen. Dra åt bultarna kryssvis.

Steg 9

Sänk ner bilen

Nu kan du ta bort pallbocken och försiktigt sänka ner bilen.

Steg 10

Dra med rätt moment

Kontrollera hjulbultarna med en momentnyckel. Hur hårt hjulbultarna ska vara åtdragna står i bilens instruktionsbok. Drar du för hårt kan gängorna förstöras, drar du för löst så kan hjulet lossna. När du kört ungefär tio mil efter hjulbytet är det dags att efterdra bultarna för säkerhets skull.

Steg 11

Kontrollera däcktrycket

Kontrollera att du har rätt lufttryck i däcken. Rätt lufttryck gör bilen säkrare och du förbrukar dessutom mindre bränsle.

Klart

Förvara däcken

Gör rent hjulen och lägg dom i en däcksäck, särskilt om du ska transportera hjulen. 

Hur man byter däck