Ett dieselpartikelfilter (även förkortat DPF) har som uppgift att rena dieselbilars avgaser. Dieselpartiklar består bland annat kolväten, svavel och aska, typiskt dåliga grejer att spotta ut i naturen. Med rätt omvårdnad kan ett dieselpartikelfilter enligt vissa biltillverkare klara sig ”hela bilens livslängd”, vilket öppnar upp för en diskussion lik den om hur långt ett snöre är. Andra biltillverkare är tydliga med att byte av partikelfilter ska ske med viss serviceintervall. Om ett byte av DPF blir aktuellt kan det bli en riktigt dyr affär, omkring 20 000:- är inte ovanligt, så vi på Autoexperten ger dig några tips om hur du kan förbättra din bils odds.

Vad är ett dieselpartikelfilter?

Det är lätt att blanda ihop partikelfilter och bränslefilter. Partikelfiltret renar alltså avgaserna medan bränslefiltret renar bränslet innan det sprutas in i motorn. Det finns partikelfilter även för bensindrivna bilar men det är inte alls lika vanligt, och det finns dieselbilar utan partikelfilter. Om du är osäker kontaktar du tillverkaren som via ditt registreringsnummer kan meddela om din bil är utrustad med DPF.

Måste jag byta dieselpartikelfilter?

Det här är en fråga som måste besvaras beroende på bilmärke. Det är inte ovanligt att partikelfilterbyte är inlagt i ett serviceintervall på mellan 12 000 och 20 000 mil. Andra biltillverkare hävdar att dieselpartikelfiltret har lika lång livslängd som bilen, men beräknar då bilens livslängd till omkring 20 000 mil. För den som tittat på begagnatmarknaden får siffran snällt ses som en uppskattning och ingen sanning ristad i sten. Ett symtom på att DPF börjar sotas igen är att bilen börjar kännas orkeslös när du gasar. Du kan även få upp en varningssymbol på instrumentbrädan och bilen kan gå ner i nödläge. Är du orolig kan du be mekanikern kontrollera DPF när bilen är inne på service.

Hur kan jag rengöra mitt dieselpartikelfilter?

En stor bov som orsakar igensotning av DPF är att bilen ofta bara körs kortare sträckor. Allt under 20 minuter räknas definitivt som kort tid. En längre körning där motorn värms upp ordentligt bidrar till att förbränna sotet som samlats i partikelfiltret. Flera bilmodeller har självregenererande DPF, filtret gör alltså rent sig självt vid behov. För bilägare utan självregenererande dieselpartikelfilter kan additiv som man häller i bränsletanken i samband med tankning vara ett hjälpmedel. Dessa additiv hjälper till att sänka sotets förbränningstemperatur, Autoexperten har flera alternativ. Självfallet har vi även prisvärda dieselpartikelfilter och hjälper dig att byta vid behov - kontakta din egen Autoexperten bilverkstad här.